Zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO (search engine optimization) is tegenwoordig een toverwoord. Het is niet voor niets dat het inmiddels een vak is - op alle fronten voldoen aan de eisen die Google stelt om wereldwijd bovenaan in de zoekresultaten te komen is complex en het vereist een hele studie en een hoop extra werk bij elk artikel dat je op je site plaatst.

Je bent in elk geval in het voordeel als je een nederlandstalige website hebt, want dan hoef je niet op te boksen tegen de hele engelstalige wereld.

Zoektermen

Je zou kunnen beginnen met het opstellen van een lijstje zoektermen: de woorden waarmee je gevonden wilt worden. Daarvoor kun je een klein marktonderzoekje doen: vraag 15 vrienden en kennissen wat ze in Google zouden intypen als ze jouw product of dienst zouden willen vinden. Als je je richt op een lokale markt, moeten ook plaatsnamen op je lijstje voorkomen.

Content is belangrijk

Vervolgens is het belangrijk om

  • goeie teksten te schrijven, waar je zoektermen in voor komen,
  • regelmatig nieuwe "content" te plaatsen, zoals nieuwsberichten of blogs (waar je zoektermen in voorkomen)
  • en te proberen ervoor de zorgen dan anderen naar jouw website linken (dat heet linkbuilding),
  • ook helpt het als je site mobiel-vriendelijk is en werkt via een beveiligde verbinding (SSL) (meer over SSL in het "Hosting" artikel.

Het lijstje zoektermen kan ook ingevoerd worden onder de motorkap van je site.

Verder gaan

Het voert te ver om hier dieper in te gaan op geavanceerde SEO technieken. Als je verder wilt gaan, kun je in Joomla beginnen met het toevoegen van pagina titels, en "meta omschrijvingen" en eventueel zoektermen bij elke pagina en elk artikel. Er zijn (betaalde) extensies die dat wat makkelijker maken. 

En zo niet?

Tsja... Dan wordt je website niet zo goed gevonden. Al is het betrekkelijk, want uiteindelijk zal Google je site toch wel indexeren en duikt hij wel op in de zoekresultaten. Het is maar hoeveel moeite je ervoor wilt doen.

Wat kan ik voor je doen?

Als ik een site voor je maak, is hij in elk geval ingericht en voorbereid voor optimale vindbaarheid en hij is aangemeld bij Google Analytics. Daardoor weet Google dat je site bestaat. En je kunt er bekijken hoeveel bezoekers je site heeft.